Spoedgevallendienst – Dentistree Tuk Tandartspraktijk – Tuk

Spoedgevallendienst

Buiten de openingstijden van de praktijk is er een spoeddienst

Wat is een spoedgeval?

Bij ernstige tandheelkundige problemen, buiten de openingsuren van onze praktijk, kunt u een beroep doen op één van de tandartsen van de spoeddienst.

Spoedeisende hulp betreft uitsluitend die gevallen waarbij uitstel van behandeling tot blijvende schade of gezondheidsproblemen kan leiden. Er volgt derhalve een tijdelijke behandelovereenkomst.

Dienstdoende tandarts 0900  112  3  112

Zelfhulp

Een nadere uiteenzetting en aanwijzingen voor eerste (zelf)hulp:

Tandletsel, ongeval waarbij tanden beschadigd of uitgeslagen zijn

Een uitgeslagen tand of een tand waar een stuk vanaf is gebroken, tanden die los staan of verplaatst zijn na een slag, stoot of ongeval: dit is absoluut een goede reden om de dienstdoende tandarts te bellen. Klik hier voor meer informatie over tandletsel.

Nabloeding na extractie

Wanneer er na het trekken van tand of kies bloed uit de wond blijft stromen: spoel niet en drink geen warme dranken. U kunt de bloeding zelf proberen te stelpen door langdurig op een gaasje of zakdoek te bijten. Belangrijk is: langdurig flink druk uit te oefenen op de wond. Blijft de wond bloeden, neem dan contact op met de dienstdoende tandarts.

Contante betaling en identificatie

Houdt u er rekening mee dat u bij de spoedgevallendienst het bedrag van de nota direct contant moet voldoen? Tevens dient u zich te kunnen legitimeren door middel van een geldig paspoort, ID kaart of rijbewijs. De spoeddienst is enkel bedoeld voor de patiënten van de bij de kring (Blokzijl, Giethoorn, Noordwolde, Oldemarkt, Steenwijk en Wolvega) aangesloten tandartsen.

Géén spoed

In alle volgende onderstaande gevallen hoeft u niet direct contact op te nemen met de spoeddienst:

Kiespijn en/ of ontsteking

Kiespijn is geen direct spoedgeval. Bij beginnende kiespijn is het raadzaam om direct de volgende dag uw eigen tandarts te raadplegen (stel dit niet, kiespijn verdwijnt zelden uit zichzelf!). U kunt beginnen om de pijn met voldoende pijnstillers te bestrijden. Voor volwassenen geldt: paracetamol tabletten van 500 mg, de eerste keer 2 tabletten, daarna om de  4 uur één. Voor kinderen geldt een aangepaste dosering. Raadpleegt u daarvoor de bijsluiter. Wacht niet tot een tablet geheel is uitgewerkt, maar gebruik regelmatig door.  Helpt dit onvoldoende, dan kunt u op een regulier tijdstip (tussen 8.00 uur ’s ochtends en 20.00 uur ’s avonds) contact opnemen met de dienstdoende tandarts. Deze zal een aantal vragen stellen, om de ernst te kunnen inschatten. Alleen indien naar het inzicht van de dienstdoende tandarts behandeling gewenst is, kan er een afspraak voor een nood- of spoedbehandeling gemaakt worden.

Afgebroken tand of vulling

Een afgebroken tand of een uitgevallen vulling is geen spoedeisend geval. Bij pijn of bij twijfel kunt u uiteraard altijd met de dienstdoende tandarts overleggen.

(Nood)kroon los

Een losse (nood)kroon is geen spoedeisendgeval. Met een beetje tandpasta kunt u meestal de kroon terugplaatsen. Neemt u op reguliere werktijden contact op met uw eigen tandarts.

Een kapotte prothese of plaatje.

Ook dit is geen spoedgeval. U kunt op reguliere werktijden contact opnemen met het tandtechnisch laboratorium of met uw tandarts om de prothese/plaatje ter reparatie aan te bieden.